الکتروانسفالوگرافی چیست؟ Electroencephalography

الکتروانسفالوگرافی چیست؟

Electroencephalography

در واقع الکتروانسفالوگرافی (یا نقشه مغزی به وسیله اتصال الکترودها بر روی پوست سر می توان از فعالیت های الکتریکی مغز گزارشی به دست آورد.

این گزارش در اثر فعالیت های نورون های مغز و انتقال آن ها به الکترودهای متصل شده بر روی مغز به دست می آید. گزارش به دست آمده توسط سیستم کامپیوتری و یا توسط متخصص مغز و اعصاب می تواند مورد تحلیل قرار بگیرد. درست همان کاری که در تست نوار عصب و عضله انجام شده و عصب های شما را مورد آزمایش قرار می دهند.

با توجه به تخصصی بودن این کار، پیشنهاد می شود که حتما به سراغ یک مجموعه و کلینیک معتبر بروید تا از نتیجه کار مطمئن باشید، کلینیک مغز و اعصاب رها، یکی از بهترین کلینیک های مغز و اعصاب در تهران است که علاوه بر نقشه مغزی و نوار مغزی، خدمات دیگری همچون نوار عصب پا و نوار عصب دست ارائه می دهد.نوار مغزی و نقشه برداری مغزی چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟

در هنگام گرفتن نوار مغزی به وسیله الکترودهای قرار گرفته روی پوست سر، فعالیت الکتریکی مغز شما ضبط می شود و با این آزمایش می توانید به امواج مغزی‌تان پی ببرد. اما در نقشه برداری مغز با استفاده از روش و آمار ریاضی این امواج بررسی و با معیارهای استاندارد سنجیده می شوند و از این طریق می توان بیماری های احتمالی را تشخیص داد.مهم ترین کاربردهای نقشه نوار مغزی چیست؟

qEEG

یک جزء بسیار ارزشمند از ارزیابی جامع در کلینیک های مغز و اعصاب است. این به درک فعالیت الکتریکی قشر مغز در مغز کمک می کند. در واقع می تواند نشان دهد که فعالیت در مغز خیلی زیاد است یا خیلی کم. همچنین می تواند نشان دهد که سلول های مغز شما چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

علاوه بر این از بسیاری جهات دیگر می تواند مفید باشد از جمله:

شناسایی مشکلات شناختی و روان

• نشان دادن اینکه چگونه الگوهای امواج مغزی شما را می توان بهبود بخشید

• پیش‌بینی پاسخ دارویی، مانند چگونگی پاسخ احتمالی شما به داروهای ضد افسردگی

• ارائه اطلاعات ارزشمند در ایجاد یک برنامه درمانی شخصی (که ممکن است شامل تکنیک های بیوفیدبک مانند نوروفیدبک باشد) برای کمک به تعادل مغز شما

• ردیابی پیشرفت خود با درمان ها و درمان های مختلف• ارائه اطلاعات عینی مورد استفاده برای ایجاد برنامه نوروفیدبک شخصی شما یا سایر روش های درمانی، مانند تحریک مغناطیسیترانس کرانیال (TMS)، برای تقویت مغز شمادر ارتباط با تصویربرداری SPECT مغز، qEEG اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد مغز به ما می دهد و می تواند برای اطلاعات پایه و همچنین برای پیگیری پیشرفت درمان استفاده شود. ما می‌توانیم از اطلاعات qEEG به‌عنوان راهنمایی برای تعیین مؤثرترین راه‌حل‌ها برای کمک به تغییر مغز و بهبود حافظه، تقویت تمرکز و توجه، کاهش افسردگی، به حداقل رساندن اضطراب و بهبود عملکرد کلی استفاده کنیمنکاتی که پیش از گرفتن نقشه مغزی رعایت کنید!

• از بستن و یا بافتن مو خودداری نمایید.

• پیش از مراجعه برای گرفتن نقشه مغزی، شستشوی سر را انجام دهید تا موهای شما چرب و کثیف نباشد.

• در هنگام نقشه مغزی زیورآلات و گوشواره های خود را باید باز نمایید.

• پیش از انجام qeeG از مصرف چای، سیگار، قهوه، نوشیدنی های کافئین دار، دمنوش های آرامش بخش و یا انرژی زا پرهیز نمایید.

• اگر قبلا نقشه برداری مغز را انجام داده اید، حتما نتایج قبلی را همراه خود داشته باشید.

• اگر از لنز استفاده میکنید، پیشنهاد می شود آن را بردارید، زیرا ممکن است در نتیجه تست اختلال به وجود آورد. اگر استفاده طبی دارد می توانید از عینک استفاده کنید.

• استفاده از نرم کننده یا ژل، تافت مو و سایر موارد آرایشی برای مو و پیشانی ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند، پس پیشنهاد می کنیم از مصرف این موارد پرهیز نمایید.

• برای انجام نقشه مغزی معمولی بهتر است به اندازه کافی استراحت کرده باشید و کاملا سرحال باشید و در صورت امکان یک غذای سبک مصرف نموده باشید.

در موقع انجام تست qeeG شما روی یک صندلی راحتی نشسته و یک کلاه دارای ۱۹ الکترود روی سر شما قرار داده می‌شود. برای بازدهی بیشتر و هدایت الکتریکی بهتر و دقت در ثبت امواج از ژل های مخصوص استفاده می‌شود. الکترودها امواج تولید شده در مغز شما را در وضعیت‌های مختلف دریافت کرده و به کامپیوتر انتقال می‌دهند.آیا qEEG مضرات یا عوارضی دارد؟نقشه برداری مغزی آزمایشی راحت، بی‌خطر و بدون درد است. البته ممکن است پس ازانجام آزمایش ما کمی احساس خستگی کرده و موهایتان نیز بهم بریزد اما در کل هیچ عارضه و مشکل دیگری برایتان پیش نخواهد آمد. اما در هنگام آزمایش کمی سنگینی در سر و احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان دست و لب طبیعی است. علاوه بر این دیده شده است که افراد در جای اتصال الکترودها به بدن کمی خارش دارند اما جای نگرانی نیست و هیچ الکتریسیته‌ای وارد بدن نمی‌شود.در افرادی که با بیماری‌های خاص مانند صرع و تشنج رو به رو هستند، پیشنهاد می شود که حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند تا در صورتی که پزشک این آزمایش را تایید کرد،‌ شما بتوانید آن را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.