برنامه ریزی و هدف گذاری برای شروع سال ۱۴۰۱

دوست عزیزم سلام، جدول بالا رو طراحی کردیم تا امسال رو متفاوت تر بسازیم و بیشتر از زندگی لذت ببریم.

اهمیت و فواید داشتن هدف در زندگی را باید بشناسید تا برای هدف‌گذاری در زندگی فردی و اجتماعی خود دست از تلاش برندارید. هدف داشتن در زندگی به شما برنامه‌ای می‌دهد که شاهد پیشرفت خود باشید و به رضایتی که از زندگی انتظار دارید، برسید.

فواید داشتن هدف در زندگی

هدف‌گذاری در زندگی برای شما سودهای دارد که اگر آن‌ها را بشناسید به راحتی از هدف داشتن در زندگی دست برنخواهید داشت. در ادامه به بیان این فواید می‌پردازیم.

۱)جهت

اولین و مهم‌ترین فایده‌ای که هدف‌گذاری در زندگی شما ایجاد می‌کند، جهت دادن به مسیر حرکت است. به عبارت دیگر هدف‌گذاری مسیری را در مقابل شما قرار می‌دهد که تکلیف‌تان را با خودتان و آینده‌تان مشخص کنید.

بهتر است این جهت‌گیری‌ها در سنین نوجوانی و جوانی اتفاق بیافتد تا فرد زودتر بتواند در مسیری که برای خودش انتخاب کرده، به درستی گام بردارد. البته در سنین بزرگسالی نیز این اتفاق می‌تواند رخ دهد اما تغییر جهت به دلیل شرایط زندگی کار آسانی نبوده و به همت بالایی نیاز دارد.

اجازه دهید با یک مثال برای‌تان توضیح دهیم. فردی که حرفه‌هایی مانند مکانیکی، پزشکی، مهندسی، نجاری و… را به عنوان هدفی برای خودش در نظر می‌گیرد، تکلیف خود را برای آینده‌اش مشخص کرده است. آن فرد می‌داند باید در چه رشته‌‌ای تحصیل کند و آموزش ببیند و در چه مکان‌هایی مشغول به کار شود تا به هدفش برسد.

۲)راه

با تعیین هدف و بررسی‌های لازم، به راحتی راه‌های رسیدن به مقصد را متوجه می‌شوید. با شناخت راه‌های رسیدن به مقصد و تجزیه و تحلیل آن‌ها، در نهایت می‌توانید راحت‌ترین و آسان‌ترین مسیر را انتخاب کرده و گام‌های صحیح بردارید.

۳)اهمیت و فواید داشتن هدف : ابزار

ابزارهای رفتن به سمت هدف نیز به راحتی قابل تشخیص خواهند بود. برای مثال اگر قصد دارید در یکی از رشته‌های مهندسی درس بخوانید، می‌دانید ابزار رسیدن به آن تحصیلات دانشگاهی در آن رشته و کار کردن در شرکتی معتبر است. یا اگر بخواهید نجار شوید می‌دانید که ابزارهای مورد نظرتان چیست و باید در کارگاه نجاری آموزش ببینید.

بنابراین با شناخت ابزارهای لازم و مهم برای رسیدن به هدف، راه را کوتاه‌تر و هموارتر خواهید کرد. البته لازم به ذکر است که تغییر ابزار به ابزاری متفاوت، جدید و بهتر در طول راه امکان‌پذیر است. همیشه باید بررسی کنید که آیا این ابزار شما را زودتر به هدف‌تان می‌رساند یا لازم است آن را تغییر دهید.

برای شناخت ابزاهای بیشتر و یادگیری نحوه استفاده از آن‌ها باید از افراد کاربلد و ماهر در این زمینه کمک بگیرید. در بسیاری از مواقع ابزار مناسب را در دست داریم اما نحوه استفاده درست از آن را بلد نیستیم.

۴)زمان‌بندی

یکی از اهمیت‌های داشتن هدف در زندگی، زمان‌بندی کردن است. حال که راه و ابزار رسیدن به آن را در اختیار دارید، می‌توانید برنامه ریزی دقیقی برای محقق ساختن آن هدف بنویسیم. بهتر است برای شروع و پایان راهی که انتخاب کرده‌اید زمان و تاریخ تعیین کنید، با این روش دست از تلاش برنداشته و زودتر به هدف مورد نظرتان خواهید رسید.

۵)هزینه

می‌توانید هزینه تمام راه‌ها و ابزارها را حساب کرده و کم هزینه‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. برای این کار باید جدولی تهیه کنید و تمام راه‌های رسیدن به هدف‌تان را بنویسید، سپس در مقابل هر کدام، ابزارهای لازم را نوشته و در نهایت هزینه هر کدام را جداگانه حساب کنید.

برای مثال شما دوست دارید در آینده جراح قلب شوید. ابتدا باید راه‌های رسیدن به آن را برررسی کنید. بنابراین از خود بپرسید: قصد دارم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروم؟ در کدام دانشگاه بهتر است تحصیل کنم؟ چه نمراتی برای ورود به دانشگاه مورد نظر خود لازم دارم؟ روزی چند ساعت باید درس بخوانم؟ چه کتاب‌هایی را باید بخوانم و… .

هدف‌گذاری این امکان را به شما می‌دهد که با انتخاب هر کدام از راه‌هایی که در بالا بیان کرده و به آن پاسخ داده‌اید، بتوانید هزینه‌هایی که برای هر کدام نیاز دارید را نیز محاسبه کنید و با خیال راحت به راه خود ادامه دهید.

۶)فواید داشتن هدف : پیش‌بینی موانع و مشکلات

موانع و مشکلات، اتفاقاتی هستند که اگر بر سر راه ما قرار بگیرند می‌توانند مسیر حرکت ما را تغییر دهند و یا سرعت حرکت را کاهش دهند

موانع و مشکلات، شکل‌ها و حالت‌های متفاوتی دارند مانند حوادث طبیعی، قوانین اداری، باورها و تعصبات غلط ذهنی و… . با هدف‌گذاری می‌توان لیستی از این موانع و مشکلات را نوشت و برای هر کدام راه‌حلی تعیین کرد تا در هنگام مواجهه با هر یک از آن‌ها توانایی مدیریت‌شان داشته باشیم.

برای مثال هدف جراح قلب شدن را در نظر بگیرید. اگر از همان ابتدا بدانید که فلان دانشگاه برای پذیرش یا ثبت‌نام، هزینه‌ای از دانشجویان دریافت می‌کند و برای آن پول پس‌انداز کنید بهتر است یا اینکه در همان لحظه ثبت‌نام متوجه این موضوع شوید؟

به گفته برایان تریسی: «هر مانع را به هدف تبدیل کنید.» با ان کار به راحتی می‌توانید به اهداف خود برسید.

۷)انرژی و انگیزه

زمانی‌که بتوانید هدف خود را به درستی انتخاب کنید، بدون شک انرژی و انگیزه‌ای در شما به وجود می‌آید که تلاش‌تان را برای رسیدن چندین برابر می‌کند. برای ایجاد این انرژی لازم است به ۲ نکته به خوبی دقت کنید.

  • هدفی تعیین کنید که از جایگاه فعلی‌تان بالاتر، متعالی‌تر و جذاب‌تر باشد،
  • حتما جدولی برای راه‌های موجود، ابزارها و هزینه‌ها داشته باشید.

بنابراین دقت کنید که اگر انرژی و انگیزه لازم را ندارید، بدون شک یکی از مراحل بالا را انجام نداده، به اهمیت داشتن هدف پی نبرده و هدف خود را به درستی و با توجه به ارزش‌های خود انتخاب نکرده‌اید.

۸)فواید داشتن هدف : امید به زندگی

امید، باور داشتن به نتیجه مثبت اتفاقات و شرایط در زندگی است. امید داشتن این احساس را در ما ایجاد می‌کند که می‌توانیم به هر چه می‌خواهیم، برسیم. بنابراین هدف داشتن نیز امید در زندگی را در ما ایجاد می‌کند. امید به این که هر کاری برای رسیدن به هدف انتخابی خود انجام دهیم، شرایط زندگی ما را بهتر کرده و بدون شک برای‌مان سودی به همراه خواهد داشت.

۹)افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

هدف داشتن و انجام کارهای مثبت و تلاش بیشتر برای محقق ساختن آن، باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در ما می‌شود. هر چه در این مسیر جلوتر برویم و به موفقیت‌های کوچک برسیم، برای ادامه مسیر و تداوم بخشیدن به آن، اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری خواهیم داشت. زیرا آینده را در مقابل خود روشن‌تر می‌بینیم.

۱۰)فواید داشتن هدف : نظم پیدا کردن

زمانی‌که برای خود هدف در نظر می‌گیریم، زندگی ما نظم بیشتری پیدا می‌کند. به این معنی‌که برای انجام کارهای خود برنامه‌ریزی کرده و برای تحقق بخشیدن به آن تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

برای مثال صبح زودتر از خواب بیدار می‌شویم تا بتوانیم تمام برنامه‌ها را اجرا کنیم، برای هر ساعت از روز برنامه‌ای مشخص داریم، حتما از شب قبل لیست کارهایی که باید انجام دهیم را می‌نویسیم تا فردا سردرگم و بلاتکلیف نباشیم و کارهای‌مان را زودتر شروع کنیم.

۱۱)خروج از آشفتگی

هدف و برنامه داشتن شما را از آشفتگی، سردرگمی و کلافگی رها می‌کند. به این معنی که در طول روز احساس بیهودگی ندارید و مدام به این موضوع فکر نمی‌کنید که از تمام دوستان و اطرافیان خود عقب مانده‌اید.

۱۲)استفاده از فرصت‌ها

با هدفی که برای خود تعیین می‌کنید، به راحتی می‌توانید از فرصت‌هایی که در مقابل‌تان قرار می‌گیرند، استفاده کنید. به عبارت دیگر چشم‌تان برای دیدن فرصت‌ها و موقعیت‌های بهتر بازتر شده و زودتر به موفقیت می‌رسید. زیرا می‌دانید از زندگی چه چیزی می‌خواهید.

شناخت اهمیت و فواید داشتن هدف

هدف داشتن در زندگی برای هر فردی لازم و ضروری است. با توجه به اهمیت هدف گذاری که در بالا بیان کرده‌ایم بهتر می‌توانید به این موضوع پی ببرید و برای پیدا کردن هدف، برنامه‌ریزی کنید.

اگر هدف و رسالت خود را در زندگی پیدا کرده‌اید، در کامنت‌ها برای ما بنویسید که چه مزایایی برای‌تان داشته است. با این کار به دیگران برای پیدا کردن هدف‌شان انگیزه می‌دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.